1- Análise da nosa mente
Díxose que
o amor é a inclinación da alma cara a un obxecto ou persoa. Non poderiamos falar
da alma se non se sabe con certeza que a alma existe, así que teremos que
asemellar a alma con algo que se sabemos con certeza. Cientificamente, a mente
sitúase no noso cerebro, así que se temos unha afirmación exacta seria bo
analizar a mente e como o amor inflúe nela.
A nosa mente esta dividida en
varias partes psicolóxicas: o razoamento, a nosa personalidade, a memoria e os
sentimentos. Digamos que co razoamento podemos realizar operacionesmatemáticas (e moito máis) e a memoria garda
sempre os números (e moito máis). A nosa personalidade define os gustos que
temos e á súa vez os sentimentos que tomamos fronte a determinados gustos. Cada
gusto que se garda na nosa memoria e é procesado pola nosa personalidade esperta
un sentimento.
Todo isto esta fixado grazas á estrutura do noso cerebro e
co paso do tempo van cambiando. Nós non podemos elixir unha razón lóxica pola
cal nos gustan as cousas. Non podemos dicir porque nos gusta bailar, mirar unha
película, ler, etc. Nosotros cando vemos unha muller
e dicimos "ela gústame" non temos nin a mais pálida idea de porque me gusta,
pero cando se tratan de afirmacións do porque "me gusta o único que podemos
dicir é "a estrutura do meu cerebro reacciona fronte a situacións dun
determinado xeito". Nietzsche afirma que o que
recibimos son sinais que son interpretados polo noso cerebro. A combinación dos
devanditos sinais producen un sentimento ou unha reacción no noso razoamento ou
na personalidade, e é hai que sae o amor.
2- Que é o amor?
Baseándonos en que
o punto 1 é certo, cando estamos fronte a unha determinada situación podemos
separar os elementos que a compoñen. Por exemplo se vemos unha película e
dicimos que nos encanto, será pola actuación, a dirección, produción, efectos
visuais e sonoros, a historia, o guión, é dicir que se nos gusta todo iso entón
poderiamos dicir que "eu amo a esa película" ou me encanta esa película".
Preferimos dicir amor a ideas ou persoas, nalgúns casos "amo á miña guitarra",
"amo á miña computadora", etc. Polo xeral dise en ideas a "amo á ciencia", "por
amor á arte", "por amor á vida". Entón o amor sucede cando un determinado
obxecto é presenciado, e proseado, pola nosa
personalidade e son separadas as súas propiedades. Cada propiedade esperta un
sentimento e a combinación dos devanditos sentimentos producen ao amor. Pódese
dicir que a combinación das propiedades, que forman ao obxecto, é o que esperta
ao amor.
Agora se o punto 1 desta análise non é certo de todas as
maneiras estariamos a chegar a que o amor é xerado por un obxecto que ten
determinadas propiedades, e as súas combinacións espertan ao amor, case a mesma
definición que a anterior por mais que as concepcións sexan diferentes, pero
baséanse no mesmo.
Unha das concepcións que quero citar sobre o amor é a
descuberta por Friedrich Nietzsche. O cría que o amor
se chegaba cando se intenta abranguer o ben coa súa totalidade cara a algo e non
se consegue, "un desbordamento cara a algo ilimitado" dicía o filósofo alemán.
Entón desas propiedades que falamos, as do obxecto que nos atrae, non podemos,
por máis que fagamos o esforzo, tratar de abranguer o noso ben na súa
totalidade. Ademais, Nietzche di que cando amamos
xuntamos todas as mellores propiedades das cousas mais marabillosas e perfectas
que consideramos no mundo, e como estas son similares co obxecto é considerado
como esa cousa marabillosa, ese algo perfecto.
Estas afirmacións chegan á
conclusión de que os sentimentos nos enganan, e sempre o fixeron e vou
demostrarllos mais adiante. E demostrar tamén que grazas ao razoamento se chegou
aos progresos científicos e por iso tamén o home progresou. E progresaremos
nunha filosofía de amor real, un amor perfecto.
Quen di antes " Quérote" ?
Nas películas románticas da gran pantalla,
é habitual que a actriz protagonista sexa a primeira en confesarlle á súa
parella cales son os seus sentimentos. Non obstante, segundo un estudo con
centos de parellas heterosexuais realizado polo psicólogo do MIT Josh Ackerman e publicado en
Journal of Personality and Social Psychology, a realidade é
ben distinta. Aínda que o 64% das persoas cren que as mulleres son as máis
rápidas á hora de dicir "Te amo", o certo é que son
os homes os que o adoitan adiantarse.
Ademais, de acordo coa
investigación, os homes séntense máis felices se din quérote" antes de ter sexo
coa súa parella, mentres que as mulleres son máis felices cando din estas
palabras unha vez consumado o acto.
A hitoria de Cupido
Aínda que todos temos a imaxe dese neno
repoludo que ía por aí co seu arco e as súas frechas creando e destruíndo
amores, Cupido tamén viviu o seu propio idilio. A
historia de amor entre Psique e Cupido foi relatada por Lucio Apuleyo na súa novela Las
Metamorfosis, tamén coñecida como El asno de
ouro.
Conta a lenda que a deusa Venus, nai de Cupido, estaba moi celosa dunha muller mortal chamada
Psique e coñecida pola súa extrema beleza. É por iso que encargou ao traveso
Cupido a misión de facela namorarse tolamente dalgún home de baixa condición. O
problema foi que cando Cupido viu Psique se namorou
perdidamente dela, e en lugar de cumprir o encargo da súa nai decidiu tomala por
muller. Instalou Psique no seu pazo e visitábaa todas as noites, ás escuras,
para que ela non coñecese a súa identidade divina. As irmás da muller, celosas
da súa sorte e das riquezas do seu marido, convencérona de que este era unha
terrible serpe e de que debía matalo.
Cando Psique iluminou o corpo do seu
marido coa intención de cumprir o seu labor, descubriu que este era o deus Cupido e non foi capaz de facerlle dano. Pero el
descubriuna e, arrepentido de desoír os consellos da súa nai e de terse ferido
coas súas propias frechas, decide castigala fuxindo. Comeza entón o longo
peregrinación de Psique, quen percorre ceo e terra en busca do seu Cupido. No
ceo encontra a Venus, quen o fai pasar por duras probas coa intención de vela
desesperarse ou morrer no esforzo. Pero ela non se rendeu, e como recompensa
puido finalmente casar con Cupido no consello dos deuses.
O amor alivia a dor
Os sentimentos intensos e apaixonados de
amor poden proporcionar un alivio para a dor de forma similar aos analxésicos ou
a certas drogas como a cocaína, segundo un estudo do Centro Médico da
Universidade de Stanford, que se publica na revista
PLoS ONE. Segundo explica Sean
Mackey, responsable do estudo, "cando as persoas se encontran na fase do
amor máis apaixonada existen alteracións significativas no seu estado de ánimo
que impactan sobre a súa experiencia da dor".
Os investigadores
recrutaron 15 universitarios, oito mulleres e sete homes, e pedíronlles que
trouxesen fotos dos seus namorados e dun coñecido de igual atractivo. Os autores
despois expuxeron sucesivamente as imaxes ante os suxeitos mentres que quentaban
un estimulador térmico controlado por ordenador e situado na palma da man para
causar unha dor leve. Á vez, os cerebros dos participantes eran escanear a
través de imaxes de resonancia magnética funcional.
Os voluntarios foron
avaliados segundo os seus niveis de alivio da dor mentres eran entretidos cunha
tarefa de asociación de palabras. Existen evidencias de que a distracción alivia
a dor, e os investigadores querían asegurarse de que o amor non só funcionaba
como unha distracción da dor.
Os resultados mostraron que tanto amor coma
distracción reducían a dor, ambos os dous en maior medida que cando se
concentraban na foto do coñecido atractivo, pero os dous métodos de redución da
dor utilizaban mecanismos cerebrais diferentes.
Younger sinala que coa proba de distracción, os mecanismos
cerebrais que conducen á liberación da dor eran na súa maior parte cognitivos.
Non obstante, "a analxesia inducida polo amor está moito máis asociada cos
centros de recompensa do cerebro e parece implicar aspectos cerebrais máis
primitivos, activando estruturas profundas que poderían bloquear a dor a un
nivel espiñal, de forma similar a como funcionan os analxésicos opioides", explica o investigador, que puntualiza que
nestes centros de recompensa participa a dopamina, un
neurotransmisor que inflúe sobre estado de ánimo, recompensas e
motivación.
Cartas de amor de Freud, Einstein, Fitzgerald e outros famosos
"O produto máis franco, máis libre e máis
privado da mente e do corazón humano é unha carta de amor" dicía Mark Twain.
En certa ocasión Sigmund Freud
escribiulle a súa noiva e futura esposa Martha
Bernays unha carta de amor que despois deu a volta ao mundo ao ser
considerada unha das confesións máis románticas da historia: Non apetezo senón o
que ti ambicionas para ambos os dous porque me decato da insignificancia doutros
desexos comparados co feito de que sexas miña. Estou adormecido e moi triste ao
pensar que teño que conformarme con escribirche en vez de bicar os teus doce
labios".
Albert Einstein tamén expresaba con
frecuencia os seus sentimentos cara ao seu grande amor, Mileva, por carta. Nunha destas epístolas, enviada dende
Milán o 13 de setembro de 1900, o físico afirmaba: "En todo o mundo podería
encontrar outra mellor ca ti, agora é cando o vexo claro, cando coñezo outra
xente. [...] Hasta o meu traballo paréceme inútil e
innecesario se non penso que tamén ti te alegras do que son e do que fago.
"
O novelista Scott
Fitzgerald tamén escribiu longas misivas á que sería a súa esposa, Zelda Sayre: "Ti e eu pasamos momentos marabillosos no
pasado, e o futuro aínda está cargado de posibilidades se levantas a moral e
procuras crelo. O mundo exterior, a situación política, etcétera, seguen sendo
escuros e inflúen en todos directamente, e é inevitable que che afecten
indirectamente a ti, pero procura distanciarte de todo iso mediante algunha
forma de hixiene mental, inventándoa, se é necesario. Déixame repetirche que non
quero que te concentres demasiado no meu libro, que é unha obra melancólica e
parece ter obsesionado a case todos os críticos. Preocúpame moito que o esteas a
reler. Describe determinadas fases da vida que xa están superadas. Certamente
achámonos nunha onda ascendente, aínda que non saibamos con certeza cara a onde
vai. "
Pola súa banda, Franz Kafka envioulle
numerosas cartas á súa amada Felice. Nunha datada en
xaneiro de 1913 expresáballe así o seu dobre amor cara a ela e a literatura:
"Querida: pídoche coas mans alzadas que non sintas celos da miña novela. Cando
os personaxes na novela se decatan dos teus celos, escápanseme, máis aínda cando
só os teño agarrados pola punta dos seus vestidos. E ten en conta que, se me
escapan, tería que correr tras eles, aínda que fose ata o mundo das tebras, o
seu verdadeiro fogar. A novela son eu, as miñas historias son eu. Así que, te rogo, onde existe o menor motivo de celos? De feito,
cando todo o demais está en orde, os meus personaxes tómanse do brazo e corren
ao teu encontro, para, en último termo, servirche a ti. [...] grazas a que
escribo mantéñome con vida, aférrome a esa barca na cal te encontras ti, Felice. Xa resulta bastante triste que non consiga
apartarme a ela. Pero comprende, Felice, que tería
que perderte a ti e a todas as cousas se algunha vez perdese o escribir.
"
Víctor Hugo, outro romántico empedernido, escribiu en certa ocasión a Adèle Foucher: "Tes razón. Hai que amarse e logo hai que dicilo, e logo hai que escribilo, e logo hai que bicarse nos labios, nos ollos, en todas as partes,".
No hay comentarios:
Publicar un comentario